tisdag 24 maj 2011

Tisdag i maj

I en mysig korg från granit förvarar jag mina kusmiteér. Älskar korgen.

Hoppas kunna hitta något fint i Berlin att lägga i till samlingen. Har börjat planera så smått för vad jag skall ta med mig. I huvudet snurrar massor av tankar och förväntningar. Kultur, mat, vin och shopping. Ett besök i en vanlig matäffar står på önskelistan. Visst är det lite mysigt att hitta vardagliga kryddor/oljor/vinägrar i ett annat land. Det förgyller köket och man minns resan. När R och jag var i New York för sex år sedan köpte vi en sorts plastfolie som var töjbar! (Kanske lite tantvarning på det, men den var suverän!)

Klädshopping planeras och jag hoppas kunna hitta en klänning till ett visst bröllop som går av stapeln i sommar! ;)


Är hemma med tjejerna idag som har lite feber. Maja är inne i en ledsen period. Vill inte gå på dagis, vill inte vara med på åldersgrupperna. Som mamma går mitt hjärta i tusen bitar. Dynamiken i gruppen mellan några barn är inte på topp. Maja är en mycket känslig lite tjej just nu.


Tänkte baka äppelkaka i em med skruttarna. Här kommer receptet:


Amerikansk äppelkaka

6-8 äpplen skalas och delas/skivas.

Blanda äppelbitarna med socker, kanel och kardemumma. Alla bitar skall täckas. Man för höfta lite med mängden.

2.5 dl socker blandas med 2.5 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker och en halv tesked salt. Blanda i 100 gr smält smör och ett ägg. Det blir riktigt kladdigt!

Bred smeten över äpplena i en ugnsform.

Gräddas i ca 40 minuter i 200 grader.

Serveras med glass, grädde eller vaniljvisp.

Mums!

Inga kommentarer: