lördag 15 september 2007

Och här sitter jag och bloggar

istället för att försöka sova...... Men det är ju så roligt att dela med sig av M och E, och så är ju detta min dagbok. Brukar ganska ofta gå tillbaka i bloggen och se vad vi har haft för oss. Kul!

Röjning i morfars lägenhet, med några vändor till tippen/återvinningsstationen har hunnits med idag. Innan det var Maja och R nere på torget och fyndade lite. Tredje lördagen på fyra veckor, och denna gång kom de hem med en jättefin mickispis! En bobbycar för 50 kr, en tripptrapp för 250 kr och idag mickispisen för 160 kr. Det är fynd det!

Imorrn skall vi bjuda syrrorna med man/pojkvän på söndagstek! Vilkött, potatisgratäng och annat gott.

NU skall jag gå och sova, för R tar Ellen och ger henne ersättning. Så ammar jag inatt.... vid 01.00 * som vanligt. Ellen är som en klocka på natten. Hur det är på dagen har jag inte lika bra koll på...det är liksom natttimmarnas ammning som sätter sig på minnet.

Måste skriva lite skryt om Maja snart! Hon kan ju så otroligt mycket!!!!!

* Och 03.00 (om inte R vaknar och ger ersättning) 05.00 och 07.00. Och så försöka somna om mellan gångerna...det blir inte många timmars sömn det. Inte så konstigt att jag är yr.... Jo, jag klagar och det måste man få!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp på dig trötta Mamma!!

Jag vet precis vad det är du beskriver. Jag var inne i en HEMSK period med Alba då hon vaknade och ammade/snuttade 10 gånger per natt ett tag. Jag trodde jag skulle bli tokig. Det här blir ett skitlångt inlägg tyvärr men ta dig tid att läsa det. Jag köpte en bok som var helt fantastisk. Vi fick ordning på tillvaron och metoden funkade.

Boken funkar även på väldigt små barn från nyfödda till 4 månader.
Boken kostar 124 kr på bokus.com

Somna utan gråt är boken för trötta föräldrar som inte tror på metoder där barnen ska skrika sig till sömns. I stället erbjuds ett varsammare alternativ, som på ett konkret sätt beskriver hur man ger små barn trygg och lugn nattsömn. Elizabeth Pantley ger konkreta tips och råd om hur man etablerar trygga och bra sovvanor som fungerar i längden. Men här finns också "paniklösningarna", så att trötta föräldrar kortsiktigt ska få tillräckligt mycket sömn för att orka ta itu med de verkliga sömnproblemen. I boken finns också verktygen för att kartlägga barnets sömnmönster, och den berättar sedan stegvis hur man gör för att få barnet att somna rofyllt och sedan sova gott hela natten. Författarens utgångspunkt är att alla små barn fungerar olika - och hon guidar läsaren till en individuell sömnplan som passar just för deras barn. Med hjälp av loggbok och enkla listor kan föräldrarna aktivt följa sömnutveckling och framsteg. "Jag kan sömn, föräldrarna kan sitt barn", är Elizabeth Pantleys enkla förklaring till varför hennes bok lyckas få barn att sova gott hela natten, utan gråt och skrik. Efter tio dagar sov 42 procent av 6-månadersbebisarna hela natten, och efter sextio dagar var siffran uppe i 92 procent. 55 av de 60 'försöksbarnen' sov hela natten. Somna utan gråt fungerar vare sig barnet sover tillsammans med föräldrarna, i spjälsäng eller i vagga. Den är en praktisk problemlösare, och ett mjukare alternativ till de metoder som innebär att barnet måste gråta sig till sömns. Den engelska versionen av boken har länge figurerat i olika svenska föräldraforum på nätet, där de som använder den har haft goda erfarenheter och berättar om sina framsteg för varandra.

Stor kram
Johanna

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Tack för tipset! Ska beställa den!

Jättekram! Vill ses snart!