måndag 12 januari 2009

Lunchdate

Sitter nu med bärbara datorn i knät, i soffan. Trött. Så där som att luften går ur en.

Har haft en toppenmysig dag med syrran, David, Camilla och finaste lilla bedårande Astrid som redan är två månader. Maja och Ellen har såklart varit med!
Tomat-och morots-soppa som smakade himmelskt bjöd jag på. Japp, jag kastar bort jante här. Vitlök, lök, tomatpuré på soltorkade tomater, krossade tomater, kycklingbuljong och vatten. En skvätt vispgrädde, toskanska kryddor. Mixa med stavmixern, smaka av med salt och peppar. Kan inte ange några mått, jag höftar jämt!

Har blivit alldeles sopptokig. Vill laga soppor, långkok och stekar! Med den nya stektermometern vi fick av min pappa i julklapp har matlagningen blivit så mycket roligare!

Vi har börjat att köpa hem riktig grädde, istället för laga-lätt och andra light varianter. Är absolut inte någon nitisk e-jagare, men när innehållsförteckningen i laga-lätt (eller vilken det nu var) börjar med vatten, och har tre e-tillsatser känns det bra mycket bättre att köpa hem rena produkter. Det går bra att laga nyttig mat med grädde också!!

På tal om e-tillsatser och nitiskhet vad det gäller mat och barn, så tycker jag att det i vissa fall håller på att gå för långt. Våra barn får lördagsgodis (fem bitar som aldrig äts upp!), färdiga köttbullar, fiskbullar och ibland fiskpinnar. De får ibland smaka coca-cola, och någon gång saft.
Vad skulle vara så fel med det? De äter mycket frukt, de flesta grönsaker vi bjuder på (dock inte gröna..........!) allsidig kost, är superduktiga på att borsta tänderna. Vad skulle vara så fel i att låta våra små få vara med och fika något gott när vi andra gör det? Jag tror att är man sträng med detta så kommer det att luta åt andra hållet, när barnen blir stora och upptäcker vad de ej fått smaka på. Dock har alla föräldrar sina övertygelser om vad som är bäst för sina barn. Det här är min/vår.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Mmm, låter gott! Fast visst hade du väl morötter i morotssoppan också?;)

Haha, ja kanske har du en poäng i att barn som inte får godis alls blir lite besatta senare i livet. Jag fick absolut nada godis och se på mig nu trallalaaa:) Fast jag har aldrig haft hål i tänderna - alltid något!

Anonym sa...

hej håller helt med dig om att självklart ska barn få vara med när mamma pappa med vänner äter något gott!!!!soppan lät ju super smaskig,ska prova att laga den,e väldigt dålig på att göra egna soppor!kram jannika

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Jomenvisst skall det vara ett par morötter också!!!!

;)

Petra C sa...

Jag håller med i vad du skriver om barnen och övernitiskhet. Är helt i extas här hemma över att stora killen faktiskt fick godis på julgransplundringen på dagis. Nödvändigt? Nej, men sunt ändå på något vis i detta ibland alltför sockerhysteriska samhälle.