söndag 23 januari 2011

Söndagsbilden

Härligt skinande sol gör mina fynd och finköp ännu vackrare!
-
Hej söndageftermiddag!
Har precis kommit hem efter en stunds shopping. Tog med mig David då syrran blivit dålig efter att ha barnvaktat våra tjejer.
Vi gjorde ett stopp på Toy´s R us (världens bästa moster!), hemtex och plantagen.
Min nya Sturehofkruka fick en vit primula (?), och bakom krukan syns en bit tyg/duk fyndad för 75 kr.
Tänker mig kuddar eller klädsel till köksbänken.
-
Har fått mycket nya kunskaper i helgen. Var på en assistentkurs för oss som jobbar på Montessori men ej är lärare. Är fullproppad med massor av bra och så självklara tankar och kunskaper. Om man inte vet så mycket om ett ämne är det lätt att inte hänga med, att inte veta vad det handlar om. Innan jag började jobba på min Montessoriförskola var mina kunskaper av pedagogiken inte stora alls, snarare fördomar om att det skulle vara "flum". Det är absolut inte flum. Det är en bra pedagogik som handlar om att följa barnen, att låta barnen kunna själva. "Hjälp mig att göra det själv".
Läraren heter Ulla Wikefeldt och jag har förstått att hon är känd inom Montessorivärlden. Hon brinner för sitt ämne och är otroligt entusiasmerande.
"Det handlar inte om att göra vad man vill, utan att vilja det man gör".
.
R och tjejerna är på väg hem från torpet. De har grillat korv och kollat läget. Hoppas och håller mina tummar att Ellen fortsätter vara feberfri idag.
.
Fin söndag på er!
Kika in här för fler söndagsbilder.

4 kommentarer:

syster A sa...

Tack så jättemycket! Kramar A

Camilla sa...

Det är ju det jag har försökt att säga och förklara i 10 år, att Montessori är en bra pedagogik ;)
Kul att kursen var givande!
Kram Camilla

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Hihihihihi!
Du har sagt det på ett fint och ganska så subtilt sätt. Du har aldrig "prackat" på dina kunskaper och det ger dig cred.

KRAM!

Anonym sa...

Spännande med kurs. Det är alltid värdefullt att få lite nya insikter. Krukan är så fin och en primula skall jag införskaffa. En fin vårblomma!