måndag 19 maj 2008

Tankar och funderingar

om vardagen, jobb och livet i stort.

Är inne i en spiral av stress. Är stressad över lägenheten som har så fula tapeter och golv. Vill ha SNYGGT hemma.

HUR skall vi göra med Ellen och dagis. Skall hon börja när hon är ett och ett halvt, eller skall hon vara hemma tills hon är två år precis som Maja (grundtanken). Vi har inte satt våra barn till världen för att det skall börja på dagis tidigt. Skall både Maja och Ellen gå 15 timmar/vecka kombinerat med att jag jobbar få pass på mitt ordinarie jobb plus jobb med firman.

HUR skall jag få TID till att organisera och få ihop allt som har med min firma att göra? Hur klarar alla andra det. Vad är det för fel på mig som inte får tummen ur? Vill ju. Men orkar jag nu? Detta är enormt privata tankar som jag bara måste få ur mig och förhoppningsvis få lite pepp och respons av er som läser.

Är jag för feg för att starta eget? Bekväm? Nej, absolut inte bekväm. Är trött på att ha lite pengar, har ju inte haft en lön på snart tre år, så visserligen är jag van med liten inkomst.

Jag ÄLSKAR ju allt som har med inredning, design, färg och form att göra och jag vet att jag kan. Varför då dessa tankar?

VAD är det för fel på mig???????????

:/

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade hit av en slump idag, tittar på dina fina barn. Spontant skulle jag säga att du borde avvakta med egna firman. I all välmening. Inget är ju roligt om det bara stressar dig. Kan du inte söka jobb inom ditt område, för att starta upp en firma på sikt? Jobba som dekoratör kanske, eller stylist? Då får du dessutom fler kontakter som kan vara bra framöver.

Och att sätta barn till världen för att ha dem på dagis tror jag ingen gör. Låt den lilla börja på dagis vid 1,5 men ge dem båda kortare dagar, kanske ledigt en dag i veckan? Det tror jag både vuxna och barn kan uppskatta.

Lite tankar från en trebarnsmamma som lärt sig den hårda vägen ;)

Anonym sa...

Starka träd växer långsamt....

Försök släppa att du inte gillar tapeterna, det kommer tid för det med. 15-timmars vecka vid 1½ tror jag skule passa Ellen toppen. Skynda långsamt och kanske skulle du kolla upp om du kan jobba lite inom ditt område och vänta lite med firman? En fundering bara.

Glöm inte bort att andas och försöka leva i nuet också. Det är INTE fel på ig. Du har två små barn som kräver sitt, skulle snarare vara konstigt om du hade fullt ös på firman redan nu. Utbidlningen har du och behovet för din firma blir inte mindre, det ligger i tiden. Ta det lugnt syrran.

Kramar A

Diana sa...

Du/ni ska ju såklart göra utifrån hur ni själva känner, endast ni vet ju vad ni själva och barnen har för behov och mår bra av.

Utifrån min egen erfarenhet som egen företagare, med en man som egenföretagare och som uppväxt i en egenföretagarfamilj så är det omöjligt att bygga upp ett företag om man inte har full barnomsorg till barnen. Didrik har gått på dagis 40 h/veckan sedan han var 1,5 och det har funkat jättebra. Han har aldrig visat några tecken på att må dåligt av att spendera sina dagar på dagis med sina kompisar. Varken jag eller Micke har dåligt samvete för att vi har Didrik på dagis så många timmar i veckan eftersom det ger oss möjlighet att jobba undan allt vi behöver få klart så när vi är lediga så är vi LEDIGA. Dessutom mår vi vuxna mycket bättre av att kunna bestämma över arbetet och blir därmed gladare och piggare föräldrar. Men bara för att det funkar för oss behöver det ju inte göra det för er. Man får prova sig fram helt enkelt!

Hoppas du/ni kommer fram till en lösning som passar er!

Ett hem tar en livstid att skapa! Det är de personliga detaljerna som gör det charmigt, skalet får man ta tag i allteftersom :)

Anonym sa...

Syrran! Håller med Diana om hemmet. Och jag som vet hur det ser ut hos er kan ju säga att det är klart förutom "skalet", den lilla detaljen kommer ju!

Bara för att du gått denna utbildning NU betyder det inte att du måste rå-starta nu. Vad glad för att du har "THE UTBILDNING" aka "passa C perfekt-grej" osv...

Kram igen syrran A

Hanna sa...

Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort, men försök lägga bort stressen. Du behöver inte göra allt på en gång, och om du redan nu känner att du är inne i en spiral av stress så kanske det inte är läge att starta företag med allt vad det innebär.

Jag tror att ett lyckat och icke-stressat eget företagande kräver en hel del tid och att barnen går längre tid på dagis. Funkar det för alla så är det väl bra, men om du vet att det inte kommer att kännas bra för dig/er så är det inte värt det, tycker jag. Vill du vara med barnen så ska du vara det - du kommer ju ändå att vara yrkesverksam i sisådär 35 år till, men ungarna är bara små NU...

Precis som din syster skriver så lär nog intresset för den typen av tjänster du kommer att erbjuda bara öka med tiden. Och hux flux är barnen större, trivs förhoppningsvis toppen på dagis och kan gå längre dagar på dagis. Då kan du satsa fullt ut på företagandet och det kommer gå jättebra såklart! Du har ju både passionen och utbildningen!

Jag tycker att ni har det jättefint hos er, utifrån bilderna på bloggen. Ljust och livfullt! Och herregud, ni har ju alldeles nyss flyttat dit! Själv har jag bott i denna lägenhet i 18 månader och ännu inte fått upp en sketen tavla på väggen;)

Var lite snäll mot dig själv nu!

PEPP PEPP!/Hanna

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Tack rara Hanna! Hann skriva sista inlägget innan jag han läsa din kommentar!

Kram C!